ArGC ARTIKKELI-6

Archipelagia Golf förnyas – ny varumärkesidentitet och webbplats lanserat i skärgårdens anda

Archipelagia Golf har lanserat en ny varumärkesidentitet och webbplats som speglar banans unika skärgårdsidentitet, starka gemenskap och ansvarsfulla golfkultur. Den nya varumärkesidentiteten har inte uppfunnit något nytt, utan klargjort och synliggjort det som alltid har varit en del av Archipelagia Golf.

Varumärkesförnyelsen inleddes i februari 2024 när varumärkesarbetsgruppen och den kreativa golfbyrån 2Up Golf Agency samlades i Pargas. Kärnan för projektet var att lyssna på gemenskapen: vi ville ta reda på vad som gör Archipelagia till just deras gemenskap i medlemmars och delägares ögon. Resultatet blev en helhet som inte strävar efter att förnya varumärket, utan att förstärka det – genom historia, envishet och gemenskap, i skärgårdens anda.

"Vi ville ha ett varumärke som verkligen tilltalar spelarna och bygger stolthet över banan samt gemenskapen. 'Låt skärgården röra dig' sammanfattar vad vi vill förmedla – att skärgården berör oss både i spelet och känslomässigt",säger Archipelagia Golfs VD Nina Katajainen.

Med varumärkesförnyelsen bygger framtiden – tillsammans

Det främsta målet med förnyelsen var att stärka Archipelagia Golfs identitet och skapa en grund för en livskraftig framtid. Gemenskapens berättelse ville vi synliggöra på ett sätt som är lockande och engagerar yngre spelare, så att vi kan fascinera framtida delägare och därmed säkerställa kontinuitet. Samtidigt vill vi skapa mervärde till samarbetspartners – genom synlighet, innehåll och känslomässig nivå.

"Varumärket är inte bara en visuell identitet. Det är en känsla, en berättelse och en gemensam riktning. Vi tror att denna förnyelse kommer att hjälpa oss att locka nya medlemmar, utveckla partnerskap och stärka banans framtid",säger Katajainen.

Ny webbplats åt spelarna – på två språk

Det främsta målet med den nya webbplatsdesignen var användarvänlighet: nödvändig information ska vara lätt att hitta, på två språk och i ett visuellt tilltalande format.

Den finska delen av webbplatsen är klar, och där kan man redan bekanta sig med vårt nya utseende, varumärkesberättelse och skärgårdens atmosfär. Det svenska innehållet och översättningarna är fortfarande under arbete och kommer att färdigställas under våren. Vi hoppas på förståelse av medlemmarna – projektet har varit omfattande, och tvåspråkighet innebär i praktiken dubbelt så mycket arbete.

I golfen är resurserna begränsade, och därför har vi gjort ett medvetet val att också satsa på banans utveckling och förbättring av spelupplevelsen. I detta skede strävar vi efter skärgårdens gemenskapsanda: om du vill hjälpa till med arbetet, ta gärna kontakt med kontor. Tillsammans klarar vi även detta – på ett sätt som skärgården upplevs som bäst.

"I det visuella varumärkeskonceptet behölls logons ursprungliga idé, med finjusteringar av form, proportioner och rytm för att möta moderna digitala kommunikationskrav. Samtidigt skapades möjligheten att använda grafiska element från logon – som ön och flaggan – självständigt i olika användningsområden. Varumärkets färger kommer från skärgården – de nyanser vi hittar i naturen, stenarna, havet och klipporna.

Det handlar dock inte bara om hur varumärket ser ut. Visuell identitet är en del av en större helhet där alla element – logon, färger, typografi, bildvärld och tonfall – stöder varandra och stärker Archipelagia Golfs identitet i alla mötesplatser",säger 2Up Golf Agencys VD Taija Viklund.

Berättelsen om gemenskapen fortsätter – på banan och utanför

Archipelagia Golfs förnyelse bygger starkt på det som allt började med: talkoanda, mod och skärgårdens envishet. Denna anda lever nu i den visuella identiteten, kommunikationen och i vardagliga handlingar – både på banan, klubben och online.

Archipelagia Golfs berättelse har börjat för länge sedan. Kom med och skriv berättelsen vidare. Är du tillräckligt härligt galen?